Loading...
Foto van vrouw op de sofa die online winkelt

Een webshop in 10 stappen… hoe begin je daar aan?

Online kopen is vandaag bijzonder populair. 65% van de Vlamingen doet maandelijks aankopen via internet. 19% koopt zelfs wekelijks iets via internet. Je kan dan ook (bijna) alles online vinden. (bron cijfers: IMEC)
Je hoeft dus meestal niet bang te zijn dat er te weinig klanten zijn voor jouw product of dienst dat je wil aanbieden in je webshop. Maar hoe begin je daar aan… een eigen webshop starten?

1. Een e-ondernemingsplan

Wat is het?

Een e-ondernemingsplan is het startpunt voor je hele webshop. Het doet je nadenken over doelgroepen, wie doet wat, marketing, concurrentie, financiële verwachtingen,...

Hoe doe je dat?

Online kan je hier heel wat tools voor vinden. Ook zijn er heel wat organisaties die je hier graag mee helpen: een ondernemingsloket (Acerta, Xerius,...), Unizo …

2. Een domeinaam
Registry voor .be, .brussels en .vlaanderen

Registry voor .be, .brussels en .vlaanderen

dnsbelgium.be

DNS Belgium is verantwoordelijk voor de registratie en het beheer van alle .be-, .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen.

Wat is het?

Een domeinnaam is de naam van je website of webshop. Als je er al één hebt voor je onderneming dan kan je daar mee aan de slag. Moet je nog een domeinnaam claimen dan kan je alvast al eens checken bij DNS Belgium of deze nog vrij is.

Hoe doe je dat?

De perfecte naam is nog vrij? Registreer dan alvast deze domeinnaam via een registrar. Een registrar is een bedrijf dat domeinnamen aanbiedt en dat rechtstreeks toegang heeft tot het registratiesysteem. Je kan de registrars vinden via de site van DNS Belgium.

3. Webhosting

Wat is het?

Om ervoor te zorgen dat je webwinkel altijd online is heb je webhosting nodig: de huur van onlineruimte om al je gegevens op te slaan.

Hoe doe je dat?

Zoek op Google naar webhosting en je vindt (heel veel) aanbieders. Kies in elk geval voor een sterke webhostingservice: je webshop moet immers steeds online én snel zijn!

4. Je webshop bouwen (of laten bouwen)

Wat is het?

Om zelf een webshop te bouwen heb je een softwareplatform én technische kennis nodig. Weet dus waar je aan begint. Het is mogelijk, maar niet evident.
Als je het bouwen van je webshop uitbesteedt aan een professional, weet je zeker dat het werkt en het er netjes uitziet.

Hoe doe je dat?

Als starter ga je meestal aan de slag met open-source pakketten als Shopify, Wordpress (WooCommerce), Wix, Ecwid, PrestaShop, Joomla,... of één van de honderden anderen.
Bij al deze systemen werk je op basis van een template/thema. Er zijn honderden gratis thema's en nog eens duizenden die je kan kopen voor een betaalbare prijs.

5. SSL-certificaat

Wat is het?

Een SSL-certificaat is nodig om een beveiligde website te hebben (httpS). Zonder technische uitleg: dit is een vereiste (bij bijvoorbeeld je betaalprovider) wanneer je een webshop hebt.

Hoe doe je dat?

Een SSL-certificaat kan worden aangeleverd door je hostingprovider. In veel gevallen leveren ze dat gratis als service bij je hostingpakket, in andere gevallen moet je daar jaarlijks de nodige euros voor voorzien.

6. Betaalprovider

Wat is het?

Als je een webshop hebt moet je ook betalingen kunnen ontvangen. In de meeste gevallen kan je dat doen via de software waarmee je je webshop hebt gebouwd. Er zijn ook andere aanbieders (waarmee je bijvoorbeeld een Nederlandstalige helpdesk hebt: handig als er eens een probleem is met een betaling). Ook hier zijn weer honderden aanbieders op de markt: Mollie, Ingenico, Stripe, Adyen, ...
Je kan dan op je webshop instellen via welke kanalen een klant kan betalen: Bancontact, Visa, iDeal, Mastercard, KBC-betaalknop,... en nog zoveel meer.
Het is wel belangrijk om te weten dat elk van die betaalsystemen andere tarieven hanteren. Check daarom zeker de kleine lettertjes.

Hoe doe je dat?

Alweer: tik in Google ‘Betaalprovider’ en je zoektocht kan beginnen.

7. Verzendplatform

Wat is het?

Je bent klaar om te starten met je verkoop! Hoe moet je nu die aankoop verzenden? Hiervoor heb je een verzenddienst nodig. Die zorgen voor verzendlabels, retouren, pakketten ophalen en afleveren,... Ook hiervoor heb je keuze genoeg. Populaire aanbieders zijn Sendcloud, myParcel, BPack (pakjesdienst van Bpost),...

Hoe doe je dat?

Via de website van de aanbieder kan je een account aanmaken en krijg je de nodige gegevens om deze te koppelen aan je webshop.

8. Wetgeving

Wat is het?

Net zoals bij een fysieke winkel moet je bij je webshop rekening houden met de wetgeving. Zaken zoals Algemene Voorwaarden, de identiteit van je onderneming, Privacy Beleid,... mogen niet ontbreken op je webshop.

Hoe doe je dat?

Ook hier kan Google je wegwijs maken. Als je toch twijfels hebt: raadpleeg een specialist!

Als je alles hierboven netjes hebt afgevinkt dan is het voorbereidende werk achter de rug.

9. Lanceer je webshop

Wat is het?

Als je je webshopgaat lanceren zorg dan dat je creatief uit de hoek komt: laat weten aan de wereld dat je webshop bestaat!

Hoe doe je dat?

Een webshop zonder (online) marketing is gedoemd om te mislukken. Zorg ervoor dat je voldoende budget voorziet om je webwinkel bekend te maken aan de wereld. Goed scoren in Google is zeker ook geen overbodige luxe!

10. Evalueren en bijsturen

Wat is het?

Evalueer de prestaties van je webshop. Enkel zo kan je doelgericht bijsturen om je webshop te verbeteren.

Hoe doe je dat?

Een eerste vereiste is om ervoor te zorgen dat je een Google Tag Manager instelt. Een Facebookpixel is ook zeer handig. Als dit voor jou onbekend terrein is dan moet je echt overwegen om een specialist in te schakelen.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over je eigen webshop of over je digitale marketing in het algemeen? Neem dan gerust contact op: ik help je graag op weg!