Maak werk van een sterk merk
Niet alleen grote multinationals hebben nood aan een sterk merk. Ook kleine en middelgrote ondernemingen hebben er alle belang bij om een goede indruk te maken op hun (potentiële) klanten. Je hebt vandaag de dag immers maar enkele seconden de tijd om de aandacht te krijgen van je ideale klant.
Waarom kiest iemand voor jouw onderneming en gaat die niet naar de concurrent? Wel, je merk is wat jij belooft aan je klanten, wat iemand van jouw onderneming of product kan verwachten en wat jou anders maakt dan de rest. Het is dus veel meer dan een fancy logo met bijhorende huisstijl… iets wat trouwens ook belangrijk is.
Een recente studie* toont aan dat 70% van de klanten al kiest voordat ze contact hebben gehad met de onderneming van hun keuze. Het is dus zaak dat jouw merk resoneert met de verwachtingen van je ideale klant. Vanaf de eerste kennismaking tot en met de volledige ‘customer experience’.
Een merk is het resultaat van hoe je klanten je zien. Jeff Bezos (Amazon) zei ooit:
“Your brand is what other people say about you when you're not in the room.”
Elke mens legt een ‘emotionele reis’ af om ergens klant te worden. Als iemand beslist om de stap te zetten, dan is dat meestal omdat voor die klant ‘het gevoel’ bij jouw onderneming juist zit. Om doorheen je volledige marketing - en bij uitbreiding je volledige bedrijfsvoering - een juiste resonantie bij je ideale klant te hebben, is het belangrijk om eerst te weten wie je zelf bent, waar je voor wil staan, waarom je doet wat je doet.
Maar een sterk merk opzetten, hoe doe je dat? Op die vraag leggen we in dit artikel de focus: heel praktisch, de mouwen opstropen en aan de slag! (En zonder verder in te zoomen op andere belangrijke onderdelen van de perfecte customer experience.)
Hoe bouw je een sterk merk op?
Zoals altijd zijn er verschillende wegen om het doel te bereiken… Dit is er één van. Neem alvast een blad papier en een pen!
Een roadmap naar een sterk merk
Wat wil je dat zij over jouw onderneming zeggen? Waarvoor ben jij de ‘go-to-expert’?
Maak een lijst hoe je deze expertise kan tonen. Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken om jouw expertise kenbaar te maken bij je ideale klant. Enkele voorbeelden: verhalen van vorige klanten, aanbevelingen, slimme tips en adviezen via je social media kanalen...
Vervolgens giet je die elementen in een plan, zodat de juiste boodschap op het juiste moment bij jouw ideale klant terechtkomt.
Voila... Je hebt de basis gelegd om een sterk merk te maken van je onderneming. Dit is de eerste stap: vergeet je logo en huisstijl niet! Je bent nu beter gewapend om op zoek te gaan naar je ideale klant.
*Bron: go.forrester.com